Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
EU se překonává, zrušila povinnost zřídit miliony nabíjecích stanic elektromobilů
8.10.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Členské státy mají stavět dobíjecí místa podle vlastních plánů, nikoliv podle směrnic EU. Vývoj tak prý bude nerovnoměrný, podle nás přirozenější.
Evropská unie radikálně změnila své plány ohledně elektromobility. Nikoliv však v souvislosti s příliš přísnými emisními limity, jejichž splnění pro některé automobilky bude představovat problémy, nýbrž v pohledu na dobíjecí stanice elektromobilů.
I na něco takového existovaly kvóty, jejichž nereálnost nyní nepřímo připustila sama EU - zcela je zrušila. Evropská legislativa tak upustila od uvalování závazných nařízení na členské státy v oblasti nabíjecích míst, což je něco, co jde docela výrazně proti běžné praxi Unie. Kvóty měly stanovený časový horizont do roku 2020. A nařízené počty dobíjecích stanic nebyly nízké, celkem jich mělo vzniknout 8 milion v celé Unii.
Místo toho musí národní vlády vypracovat své vlastní „akční plány” a podle nich postavit „odpovídající počet dobíjecích stanic, dostupných veřejnosti” do konce roku 2020. To znamená, že elektromobilita Evropské unie se bude na jejím území rozvíjet nerovnoměrně - tedy přirozeněji a způsobem odpovídajícím situaci v dané zemi, nutno dodat. Revidování plánů by se mělo odehrát v letech 2017 a 2018.
Organizace Transport & Environment k tomu samozřejmě měla co říci. Vyjádřila se ve smyslu, že ponechání rozhodovací moci v této věci na členských státech nenastaví alternativním palivům rovné podmínky, za kterých budou moci konkurovat konvenčním palivům. „Evropa může a měla by se snažit více a postupovat v případě elektromobility s všeobjímající strategií. Tento kontinent se musí účastnit honu za čistými inovacemi,” uvedl Greg Archer, manažer čistých vozidel u Transport & Environment.
Pokud někomu toto uskupení nic neříká, v krátkosti si je připomeňme. Transport & Environment je organizace, která se zaměřuje na ekologii v oblasti dopravy. Označuje se za neziskovou a zároveň politicky nezávislou společnost a na svém webu také uvádí, že se podílela např. na biopalivech a nových ekologických štítcích pneumatik. Zejména ekologičností biopaliv není moc vhodné se chlubit, protože to zas tak slavné není. To si již uvědomuje jak EU, tak Německo.
Před necelým rokem se nechala slyšet, že přímovstřikové benzínové motory produkují pevné částice stejně jako diesely a že je s tím třeba něco dělat. Přitom motory, které uváděla jako příklady, plnily platné emisní normy, na jejichž tvorbě se organizace Transport & Environment sama podílela. A samozřejmě do studie přidala stesky po tom, že se automobilky při normovaných testech spotřeby snaží, seč můžou, aby naměřené hodnoty byly co nejnižší a tvářila se, že v tom je nevinně.
Není tedy vůbec s podivem, že se jí nelíbí zrušení závazných plánů na počet dobíjecích stanic a jejich nahrazením volnějšími, ale racionálnějšími požadavky na to, aby si každý stát vypracoval plány vlastní. Ty totiž budou lépe pasovat na situaci v daném státě - tedy, alespoň teoreticky. Některé státní plány jsou také přinejmenším s otazníky.
I přes takovéto změny v postupu EU se dá čekat nárůst dobíjecích stanic pro elektromobily. Bude ale přirozenější, iniciovaný trhem či samotnými státy, nikoliv nařízením shora, které má do reality docela daleko. Jak budou vypadat zmíněné revize v letech 2017 a 2018, zatím není jasné. Změny jsou součástí nové směrnice EU o alternativních palivech. Netýká se jen elektřiny, ale také vodíku, LPG nebo zemního plynu.
Stavbu dobíjecích stanic si budou členské státy EU regulovat samy (na ilustračních snímcích VW e-Golf)
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
19.4.2024 - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
19.4.2024 - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
20.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024 - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
20.4.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB