Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje

Svět aut se dostal do stavu, kdy se z problémů stávají ctnosti a z ctností problémy. To definuje i vývoj akcií Fiatu Panda v čase, který se problémového auta stává vyhledávaným i pro svou zastaralou konstrukci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje

19.4.2024 | Petr Prokopec

Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje

/

Foto: Fiat

Svět aut se dostal do stavu, kdy se z problémů stávají ctnosti a z ctností problémy. To definuje i vývoj akcií Fiatu Panda v čase, který se problémového auta stává vyhledávaným i pro svou zastaralou konstrukci.

Fiat Panda zůstává jedním posledních aut, která si jako nová můžete koupit za ještě přijatelné peníze. A ještě to tak dlouho zůstane, protože ve své levné podobě neskončí ještě roky. Přesto nevíme, jestli se pro něj poženete s nadšením, při délce 3 635 mm to rozhodně není jedno auto pro všechno.

Navíc je třeba říci, že jde o morálně už velmi starý vůz. Jeho třetí a stále aktuální generace přišla na trh již v roce 2011, a tak tu po technické stránce máme relativně zastaralé auto, ačkoli třeba motory prošly několika modernizacemi, stejně jako třeba palubní elektronika. Základ se ovšem nezměnil, což nakonec někteří začínají vnímat pozitivně v očekávání, že i Fiat je schopen osvědčenou techniku postupně vycizelovat.

Statisticky tomu nic nenasvědčuje. Jde o vůz, který bývá součástí přehledů nejvíc poruchových vozů a v aktuálním TÜV Reportu platí za jedno z nejhůř hodnocených aut navzdory podprůměrnému nájezdu. A nezdá se, že by realita dlouhodobé existence Pandy byla podstatně odlišná, přesto v bazarech táhne díky svým nízkým cenám - nejlevnější pojízdné kousky mohou být vaše už za nějakých 30 tisíc Kč. Problémů si za ně ale koupíte dost.

Když se podíváme na detaily statistik, zjistíme, že v případě maximálně tříletých aut přichází kritika sice „jen“ u pětiny aut, ovšem týká se prakticky všech oblastí. Pozor je tedy třeba dávat na motory, podvozek i elektroniku. Ke cti Fiatu je sice třeba zmínit, že většina závad bývá odstraněna během týdne, tím ale chvála víceméně končí. Čím starší totiž italský hatchback je, tím víc práce s jeho návratem na silnici budete mít práci. Kromě již zmíněného se totiž skoro stoprocentně připravte na výměnu světel, brzd či výfuku.

Ona nízká cena tak může být draze vykoupena. Obecně se proto doporučuje pošilhávat pouze po novější produkci, za kterou již musíte zaplatit minimálně 100 tisíc Kč. Anebo o něco málo víc, pokud chcete maximálně pětiletý vůz s nájezdem pod 100 tisíc kilometrů. Kolegové z německého Auto Bildu otestovali exemplář z roku 2018, se kterým jeho majitel najel jen 22 053 km. Autobazar v Lüneburbu však za tento vůz požaduje 11 540 Eur (cca 292 tisíc korun), což není zrovna lidová cena.

Auta s podobným nájezdem a stářím lze totiž obecně pořídit levněji, často i za výrazně méně než 200 tisíc korun. A zákazníky si pořád hledá snadno - Panda je zkrátka ikona svého druhu a v bazarech zjevně táhne, nakonec i díky tomu, že její jednoduchá konstrukce „bez nesmyslů” je sympatická stále většímu množství lidí.


Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje - 1 - Fiat Panda 2024 oficialni 01Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje - 2 - Fiat Panda 2024 oficialni 02Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje - 3 - Fiat Panda 2024 oficialni 03
Panda třetí generace se začala vyrábět již před třinácti lety, ani po takové době navíc značka nedokázala kvalitu vychytat na jedničku. Problémy se během úvodního tříleté existence týkají hned pětiny aut. Foto: Fiat

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.