Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vybíjení spalovacích aut brzy drasticky sníží jejich nabídku v bazarech, varují analytici, přinese to další zdražení
15.3.2024 | Petr Prokopec
Pokud poptávka zůstává na určité úrovni a nabídka se dostává někam úplně jinam, vždy to způsobí na trhu pnutí, které se vyrovná jedině novými cenami. U aut to v posledních letech vidíme velmi názorně. A na tomto trendu se v případě ojetin nemá nic změnit.
Patrně vám neuniklo, že také česká vláda loni spustila dotace na elektromobily, celý nápad jsme cupovali už koncem listopadu. Konstrukce těchto dotací je nesmyslná v mnoha ohledech, pro dnešek ale jen jeden háček - o peníze mohou v tomto případě žádat pouze firmy. Politici a samozvaní experti v tom problém nevidí, naopak předpokládají, že díky tomu se bateriový pohon rychle rozšíří. Firemní klientela totiž elektrická auta nakoupí jako nová, ojede je a následně pošle do autobazarů, kde po nich sáhnou soukromníci. Takové jsou alespoň předpoklady, jimiž ovšem dotyční jen dokazují, kterak nemají o realitě automobilového světa ani páru.
Vše si můžeme osvětlit na mobilních telefonech, které mají k elektrickým vozům principiálně blízko - v obou případech je totiž klíčová baterie. Kdo si však kupuje mobil z druhé ruky? Především zájemci o iPhone, pro které je nový přístroj příliš drahý. Ve všech ostatních případech je nicméně poptávka omezená a téměř výlučně ji lze spojit s rodiči, kteří pořizují první mobil své ratolesti. Protože ale dnes lze i nový smartphone pořídit prakticky za babku, zájem opravdu není enormní.
V případě ojetých elektromobilů lze taktéž v případě zájmu hovořit pouze o jedné značce, a sice o Tesle. Na rozdíl od iPhonu se však ani na její vozy netvoří dlouhé fronty v bazarech, neboť ceny jsou stále poměrně vysoké. Víc než to ovšem zákazníky odrazuje skutečnost, že jejich baterie již mají něco odslouženo. Spojena je s nimi tak už jen částečná nebo žádná tovární garance. A v té chvíli ojetý elektromobil představuje obrovské finanční riziko.
Za novou baterii mobilu totiž dáte pár tisícikorun, v případě elektromobilu ovšem jde o statisíce, a to ještě vlastně v tom lepším případě. Něco takového si ovšem lidé lovící v autobazarech nemohou dovolit. Ladem a skladem tedy nechávají i Tesly a místo toho míří k již osvědčenému - tedy ke spalovacím vozům. Jenže těch se začíná vyrábět stále méně. Skuteční experti tak začínají varovat před zdražováním, které přijde v horizontu několika málo let.
V tomto ohledu si na pomoc můžeme vzít nejnovější data analytické společnosti Cox Automotive. Spojena jsou s britským trhem, stejný trend ale bude dříve nebo později spojen s každou zemí Evropy - jednotlivé trhy jsou buď rovnou společné, nebo se přímo ovlivňují, a není zkrátka možné, aby nabídka aut v nich byla zásadně odlišná. A optimistická tato data opravdu nejsou. Do roku 2028 se totiž v britských bazarech má počet nabízených ojetých spalovacích aut snížit oproti současnosti o 69 procent. Pro majitele takových vozů jde o dobrou zprávu, neboť o jejich auta se kdekdo bude rvát. Pro kupující je to horší novinka.
V momentě překryvu poptávky nad nabídkou je zdražení jistotou. Jaké bude? To pochopitelně v tuto chvíli nelze přesně říci, o malé sumy ale rozhodně nepůjde. Z dat totiž vyplývá, že v loňském roce mělo hned 94,3 procenta ojetin v Británii spalovací pohon. V případě nových se pak jednalo o 71 procenta, právě tento podíl by však do roku 2028 měl klesnout na pouhých 38 procent. Zbytek budou tvořit elektromobily a hybridy.
Kombinace spalovacího a elektrického pohonu pak ještě přijatelná bude, nicméně v případě ryzích elektromobilů lze očekávat přetlak nabídky nad poptávkou. Ten nemají vyřešit ani slevy, načež lze očekávat ještě větší pád výkupních cen. Něco takového ale povede k omezení zájmu o nová elektrická auta, neboť se stanou ještě většími „děly ztráty hodnoty”.
Vše lze samozřejmě brát jen jako očekávání, předpoklad, současně ale nejde o věštění z křišťálové koule. Pokud se nic nezmění, budeme dál pokračovat na cestě stát se druhou Kubou. Zavelet k jinému vývoji může jen EU - pokud nenechá trh více dýchat a bude si dále vymiňovat nabízení nechtěného a potírat nabídku chtěného, jinak to dopadnout opravdu nemůže.
Odhad společnosti Cox Automotive není pro zájemce o spalovací ojetiny zrovna pozitivní. Bez změny politického klimatu je ale naznačený vývoj prakticky nevyhnutelný. Grafika: Cox Automotive, tiskové materiály
Zdroje: Cox Automotive, Autocar
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 44 minutami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
před 41 minutami - Tesla vyhodila i neuvěřitelně oddané zaměstnance, jeden z nich dokonce spal na parkovišti a myl se v práci, aby jí dal maximum
před 2 hodinami - O bobra míň nebude. BMW řadu 4 nezařízne, chce lidi nechat dál si vybírat to, po čem touží
před 3 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
včera - Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva