Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Vietnamský učitel si dovolil kritizovat automobilku tamního nudlového miliardáře, pak beze stopy zmizel. Není první
14.2.2024 | Petr Prokopec
Dokud šlo o izolovaný případ, nechtěli jsme jej nijak zvlášť rozmazávat, nyní se ale zdá, že vietnamská policie nemá problém zapojit se do boje za obchodní zájmy VinFastu a jeho bohatého majitele, Pham Nhat Vuonga.
V srpnu loňského roku se vietnamská automobilka VinFast rozhodla vstoupit na burzu. Prakticky během pár dnů její tržní kapitalizace vystoupala na víc než 193 miliard dolarů (cca 4,5 bilionu korun), čímž se po Tesle a Toyotě stala třetí nejhodnotnější automobilkou světa. Něco takového byl šok a nesmysl, zvlášť v kontextu s americkými prodeji značky - firma totiž za půl roku prodala ve Státech jen 137 aut. Dá se navíc předpokládat, že většinu z nich si převzali dealeři, kteří následně zjistili, že vietnamské značce skočili na špek. Vozy VinFastu totiž nejsou zajímavé skoro ničím, navíc jsou poměrně drahé.
Tady si to můžeme dovolit říci, pokud bychom ale poslední výše zmíněnou větu publikovali ve Vietnamu, abychom se pomalu báli o život. Anebo přinejmenším o svobodu. Jakkoli se totiž tato země profiluje jako demokratická, někdejší totalitní praktiky má stále pevně zapsané do své DNA. Problémem je hlavně článek 331 zakotvený v tamní legislativě, který tamním úřadům umožňuje, aby se jako na kriminálníka dívaly na kohokoli, kdo se odváží „zneužít svobody slova a zasáhne tak do zájmů státu, organizací či jednotlivců”.
Co přesně to znamená v praxi? O tom se mohl přesvědčit Sonnie Tran, vietnamský učitel, který 18. prosince loňského roku prakticky beze stopy zmizel. Jeho přátelé po něm následně začali pátrat na sociálních sítích a zjistili, že Trana odvedli tři v civilu oblečení policisté. Důvodem podle všeho byla kritika značky VinFast. Vietnamec přitom nepoukazoval jen na horší kvalitu jejích aut, ale také třeba na finanční struktury firmy, stejně jako na skutečnost, že její velmi rychlý vývoj nebyl až tak úplně vlastní.
Již v době, kdy akcie VinFastu byly neskutečně vysoko, se přitom o automobilce mluvilo se značnými pochybnostmi prakticky po celém světě. Volně obchodovatelných je totiž jen malé množství akcií. Většinu ze zbytku pak drží majitel značky Pham Nhat Vuong, který jejich cenu jistě hnal vysoko zcela záměrně. Investoři mu na lep sedali několik týdnů, než v říjnu došlo k poklesu hodnoty o 75 procent. Od té doby se pak akcie víceméně stabilizovaly.
Krom toho Tran poukázal na skutečnost, že modely VF6, 7, 8 a 9 nevyvinula až tak moc sama vietnamská značka, místo toho většinu prací odvedl indický koncern Tata Motors. Obě strany vše dokonce stvrdily ve svých oficiálních dokumentech, ze kterých kritik VinFastu vycházel. Skutečně se tedy nedopustil ničeho nekalého, jen na svých sociálních sítích informoval veřejnost lepším způsobem než mnohá odborná média, která se k daným informacím nedostala či nechtěla dostat.
Něco takového se ovšem VinFastu nehodí do krámu. I když je Vuong prvním vietnamským miliardářem a jeho majetek činí 4,5 mld. USD (105,51 mld. Kč), sama automobilka je závislá na daňových úlevách a dotacích. Ty ji nenabízí jen v její domovině, ale také v USA - Severní Karolína jí přislíbila 1,2 mld. USD (28,14 mld. Kč) v pobídkách, americké ministerstvo energetiky pak přišlo s půjčkou 1,4 mld. USD (32,83 mld. Kč).
Americké úřady přitom očividné popírání základních lidských práv nikterak nevzrušuje. Vedení okresku Chatham Country, kde by měla stát severokarolínská továrna značky, totiž jen uvedlo, že „zmíněná obvinění jsou mimo naši jurisdikci“. Kdo za celou kauzou stojí - zda přímo automobilka, nebo vláda Vietnamu - zatím nebylo upřesněno, není to ale poprvé, co o podobném případu slyšíme, policie si na kritiky VinFastu vyšlápla už dřív, jen ne takto okatě. Nyní se zdá, že se automobilka mediálního humbuku zalekla a prý netrvá na učitelově stíhání. Zabavený počítač a mobil mu však vráceny stále nebyly.
Takový VF8 neoplývá zrovna kvalitou, na což Sonnie Tran taktéž poukázal. Stejně jako na skutečnost, že s jeho vývojem má více společného Tata Motors. V podstatě se z něj ale stal třídní nepřítel, který pod taktovkou policie zmizel svým nejbližším z dohledu. Foto: VinFast
Zdroj: InsideEVs
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 3 hodinami - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
před 49 minutami - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
před 2 hodinami - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
před 3 hodinami - Ani šéf Fordu už si nemyslí, že elektrický Mustang je vůbec Mustang, raději zapomněl, že ho firma vyrábí
před 5 hodinami - Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
včera
Živá témata na fóru
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.17. 21:42 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 05.17. 19:06 - řidičBOB
- BMW Divize 05.17. 14:50 - Vrooom
- Politický koutek 05.17. 14:22 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.17. 12:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins