Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Paolo Pininfarina zemřel, zachránce slavné karosárny opustil svět předčasně podobně jako jeho bratr
11.4.2024 | Petr Prokopec
Trochu prokletý se zdá být rod Pininfarinů. Ne až tak dlouho poté, co život Paolova bratra ukončila tragická nehoda, když mu bylo teprve 51 let, nás opustil i sám Paolo ve věku jen o 10 let vyšším.
Na celém světě nejspíše neexistuje známější karosárna a designové studio, než jaké v roce 1930 založil Battista Farina. Ten byl desátým z jedenácti dětí, načež si vysloužil přezdívku Pinin, která v piedmontském nářečí odkazuje na nejmladšího bratříčka. A vžila se natolik, že si Battista následně změnil své příjmení. O automobily se začal zajímat již v útlém věku, kdy v pouhých dvanácti letech začal pracovat v karosárně svého bratra Giovanniho. Tam se naučil vše, co následně zužitkoval ve vlastním byznysu.
Carrozzeria Pininfarina proslula hlavně spoluprací s Ferrari, která odstartovala v roce 1952 a vedla ke vzniku mnoha klenotů se vzpínajícím se koníkem ve znaku. V té době ale již měl většinu prací na povel Battistův syn Sergio, který ostatně dokázal přesvědčit Enza Ferrariho, aby přistoupil k uložení motorů uprostřed mezi sedačky a zadní nápravu. V roce 2001 pak předal žezlo svému synovi, sedm let na to ale Andrea Pininfarina zemřel během nešťastné nehody, kdy do jeho Vespy narazil 78letý řidič. Jemu samotnému bylo teprve 51 roků.
Vedení karosárny se tak ujal Sergiův mladší syn Paolo, který se nicméně v rodinné firmě angažoval odmalička. Od 80. let minulého století pak začal v nemalé míře ovlivňovat její budoucnost, neboť stál za rozhodnutím, aby se společnost nevěnovala pouze autům, ale i designu nábytku, doplňků či třeba námořní techniky. Jako šéf karosárny pak musel čelit nemalým těžkostem, jako byl hlavně rozchod s Ferrari, které se design rozhodlo svěřit vlastnímu oddělení Centro Stile.
Ještě o dvě léta dříve, tedy v roce 2011, karosárna ukončila smluvní výrobu aut jiných značek, jako byla třeba Alfa Romeo Brera a Spider či Volvo C70. Firma se tak postupně dostávala do problémů, z těžkostí ji ovšem dokázal dostat právě Paolo. Ten se dokonce zasloužil o vstup partnera v podobě indického koncernu Mahindra, díky čemuž studio neskončilo v propadlišti dějin. Dočkali jsme se tak i zcela nových vozů jako Sergio Barchetta nebo Pininfarina Battista, které ctily jeho otce i děda.
„Sen se stal skutečností. Můj dědeček vždy předvídal, že jednoho dne bude existovat řada aut nesoucích logo Pininfariny,“ uvedl v roce 2019 při debutu elektrického hypersportu postaveného na bázi Rimacu Nevera. V té době už ale nejspíš věděl o vážné nemoci, které tento týden podlehl. Stalo se tak 9. dubna, jak informuje Il Messaggero. Sama firma k věci uvedla, že tento svět opustil obklopen rodinou, která pro něj znamenala nejvíc, a to jak svou ženou, tak pěti dětmi a dokonce i svou matkou.
„Nejlepší způsob, jak uctít jeho památku, je i nadále zasvětit naši budoucnost společnosti Pininafirna, jak by si to přál,“ uvedl ředitel karosárny Silvio Angori. Slavná firma tedy bude pokračovat dál, vůbec poprvé v její historii ale u toho už nebude nikdo z rodiny zakladatelů.
Tento týden bohužel ve věku teprve 61 let zemřel po dlouhé nemoci Paolo Pininfarina, kterému je připisována záchrana slavné italské karosárny. Foto: Pininfarina
Zdroje: Il Messaggero, Pininfarina
Bleskovky
Nejnovější články
- Bizarní nová Lancia Ypsilon se začala prodávat. Oproti předchůdci má kontroverzní nejen vzhled, ale i ceny
včera - Jen dekádu staré elektromobily předčasně umírají „v chudobě”, majitelce Tesly původně za miliony zbylo jen 58 tisíc
včera - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
včera - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
včera - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva