Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
James May v testu srovnal obě nová auta, která si čerstvě koupil, hledí na ně střízlivě
25.12.2019 | Petr Miler
Dočkat se přímo od majitele auta rozumné recenze jeho miláčka není obvyklé, většina lidí kouká na své vozy s přílišným zalíbením. James May o nich dokáže mluvit otevřeně.
Pokud vás během posledních týdnů předvánoční shon nedonutil na internetu navštěvovat jen e-shopy, patrně vám neuniklo, že si James May z Top Gearu a The Grand Tour koupil hned dvě nová auta. Nejprve sáhl po Tesle Model S, kterou následně doplnila Toyota Mirai. V obou případech se tedy jedná o elektromobily, což se v jeho případě může jevit jako překvapivé rozhodnutí. Faktem ale je, že po už dřívější koupi BMW i3 má May k elektrickým autům blízko a byť pořízení hned dvojice z nich v krátkém sledu překvapit může, šokující není.
Právě tyto dva vozy se slavný novinář a moderátor rozhodl postavit proti sobě ve vánočním testu. Může se to vzhledem k jejich odlišné třídě jevit jako nemístné, oba jsou ale elektromobily, jen s odlišnou technikou - Tesla sází na baterie, Mirai na palivové články.
May na úvod testu správně říká, že jedno z těchto aut může být budoucností automobilu, stejně tak ji mohou být obě a také ji nemusí být žádné. Tohle v tuto chvíli prostě nevíme, James ale už dříve řekl, že rozšiřování elektrických aut je procesem, u kterého chce být, a tak u něj zkrátka je.
Nejprve nám přibližuje Teslu ve verzi 100D, která je podle něj hezká, ale konzervativní, rychlá, ale uvnitř nepříliš dobře ovladatelná kvůli soustředění všeho do rozměrného tabletu uprostřed palubní desky. Mirai je podle něj vizuálně správně odvážný a byť podle něj lépe vypadá otočený vzhůru nohama, i tak mu svým zjevem připomíná sympaticky naštvanou rybu.
Interiér chválí více, a to nejen kvůli intuitivnějšímu ovládání, ale - a to vás patrně překvapí - také kvůli tišší a celkově kvalitnější jízdě. May pochopitelně nepopírá, že Toyota Mirai je vedle Tesly Model S zoufale pomalá, chválí si ale sofistikovaný podvozek Japonce a ticho na jeho palubě. To je sice pro elektrická auta typické, ale v Mirai je prostě tišeji než v Modelu S. Úroveň jízdy dokonce přirovnává k Bentley, což je pro Toyotu velká pochvala. Navíc říká, že v Toyotě se budete cítit paradoxně výjimečněji než v Tesle - tu má dnes kde kdo, Mirai nevlastní skoro nikdo (v celé Evropě se loni prodalo 160 exemplářů).
Ten nejpodstatnější rozdíl ale spočívá v technice obou aut, která je navzdory podobně tichému elektrickému pohonu velmi odlišná. Tesla má baterky, které se dlouze dobíjí, jsou drahé, velké, těžké a mají omezenou životnost, vedle toho Mirai má palivové články, které „dobijete” stejně jako auto na benzin nebo naftu dočerpáním vodíku, ovšem jde o velmi neefektivní proces a celkově problematickou technologii z nejen z hlediska efektivity, ale i bezpečnosti. Infrastruktura chybí v obou případech a byť je v obou případě vylepšení nějakým způsobem možné, vždy je relativně problematické (elektrická síť by potřebovala značně posílit, sít čerpacích stanic pak značně přepracovat).
V podobné debatě skončí May na závěr srovnání v diskuzi „sám se sebou” na závěr srovnání - obě řešení mají své výhody a nevýhody. Ještě dříve ale ukáže praktické využití obou aut a zde není co řešit - May u Superchargeru, tedy nejrychlejší nabíječky Tesly vůbec, stráví čtvrt hodiny prodloužením dojezdu o 69 km. Mirai dotankuje za 2 minuty, v tu chvíli kvůli relativně plné nádrži jen na dalších asi 110 km, jinak ale není problém za pár minut dotankovat „plnou” na stovky kilometrů jako u konvenčního auta. Rozdíl je zde propastný a jak sám May říká, doma by Model S 100D nabíjel 2,5 dne (sic) na pár set kilometrů jízdy.
Tesla je i proto pro Maye něco jako velká party na kolech, zatímco Toyota spíše decentní konverzace v kuchyni, závěr testu ale spočívá v něčem jiném. James M. konstatuje, že každé auto má svá pro a proti a nevidí důvod, proč by obě tato řešení nemohla existovat vedle sebe. Bateriové elektromobily jsou efektivnější a poslouží dobře spoustě lidí, kteří denně jen dojíždí pár desítek kilometrů do práce. Elektromobily s vodíkovými články jsou sice méně efektivní, ale koho to bude zajímat, když bude všude dost „čisté” elektřiny. Takové vozy pak budou jediným řešením pro ty, kteří týden co týden najíždí stovky a tisíce kilometrů po celé zemi třeba jako obchodní cestující - pro ty budou bateriové modely těžko kdy vhodné.
James May srovnal Teslu Model S s Toyou Mirai. Smysl vidí v obou, každý má podle něj své výhody a nevýhody, rád má zjevně obě auta
Zdroj: Drive Tribe@Youtube
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva