Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce

Mercedes s tímhle autem šlápnul tak vedle, že pořád není schopen ani pochopit, jak moc mimo terč střelil. Je neatraktivní, nepoužitelné a drahé, zákazníci mu tak ukazují záda víc než téměř jakémukoli jinému autu v prodeji.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce

26.4.2024 | Petr Miler

Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce

/

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes s tímhle autem šlápnul tak vedle, že pořád není schopen ani pochopit, jak moc mimo terč střelil. Je neatraktivní, nepoužitelné a drahé, zákazníci mu tak ukazují záda víc než téměř jakémukoli jinému autu v prodeji.

Mercedesy mi nikdy k srdci nepřirostly, vždy jsem ale automobilku stojící za jejich výrobou respektoval pro její technické inovace a přístup k zákazníkům. Co na tom, že oním zákazníkem nejsem já, značka se dokázala dekády trefovat do vkusu náročných klientů jiného ražení, vycházet vstříc jejich potřebám a vytvořit si skutečně pevnou základnu příznivců ochotnou kupovat nové modely s vírou, že budou stejně dobré jako ty předchozí.

Pak se ale něco změnilo.

Netušíme, co to bylo, zejména s odchodem Dietera Zetscheho coby kovaného technika ale jednání firmy místo technické excelence a citu pro zákaznické potřeby začala ovládat slepá víra v „pitomé vize” a ochota položit jim oltář téměř úplně všechno. Bez ohledu na technickou nevhodnost elektrického pohonu z pohledu potřeb typických zákazníků Mercedesu, bez ohledu na jejich výslovné preference začala automobilka kráčet jen směrem elektrických aut a do konce dekády nenabízet nic jiného. Co se jen mohlo pokazit?

Dvěma slovy úplně všechno. Představa, že automobilka naučí zákazníky kupovat za více peněz technicky inferiorní a pro ně méně vhodný produkt, vyletěla komínem dřív, než řeknete Benz. Automobilka tak už své absurdní plány zrušila, škody ale byla napáchána spousta. A Mercedes se s následky bude potýkat ještě pěkných pár pátků.

Elektrické modely EQ na chvíli probudily zájem zvědavců, pak se ale jejich odbyt začal rychle hroutit. Mercedes pochopil, že tudy cesta nevede a odpískal je. Bohužel ne tak, aby je z trhu uklidil. Pokouší se je napravit, jenže nedělá dost a kalich hořkosti si s nimi vypije až do dna. A jeho zákazníci s ním, zejména model EQS je extrémní cenový propadák a to nejen statisticky. Kdo dál si s ním užívá své?

No přece dealeři, se kterými se Mercedes „maže” ještě míň se zákazníky. Mají své povinné odběry, jejichž absurdita nejlépe vyplyne na povrch v USA, kde je i v těchto sférách pořád normální prodávat auta ze skladu. Z přemíry skladových zásob resp. rychlosti obrátkovosti skladu se pak snadno pozná, kdo se navzdory opačným očekáváním nejvíce potýká s nezájmem. Mercedes je na tomto v tomto ohledu nejen s EQS velmi špatně.

Dosvědčují to tradiční data firmy iSeeCars, která sleduje i to, jakou rychlostí mizí jednotlivé vozy ze skladů dealerů různých značek. Každý žebříček má svůj vrchol i dno, nejlépe jsou na tom rozličná spalovací SUV a pick-upy, tam se bavíme i o méně než 20 dnech. A i taková obyčejná Toyota Corolla v průměru opustí sklad dealera 28,5 dne poté, co se v něm objevila. Opačný konec žebříčku je zajímavější a projít si ho můžete celý níže.

Absolutním antipremiantem je Jeep Cherokee, tam zjevně automobilka naprosto neodhadla zájem o něj, na zákazníka čeká jedno auto v průměru skoro 170 dnů. Hned za ním je ale - uhádli jste - Mercedes EQS se 130 dny. U luxusních aut evropské provenience je krajně neobvyklé, aby byla nežádaná tak, že na zákazníka musí čekat průměru skoro 4,5 měsíce, ale u EQS je to tak. Verze EQS SUV na tom není o mnoho lépe (106 dnů) a elektromobilů je tu vůbec dost, třeba i notoricky neúspěšný Ford Mustang Mach-E nebo problematický Chevrolet Bolt EUV.

Je nutné k tomu vůbec něco dodávat? Jak těžké je se zeptat zákazníků, co vlastně chtějí, než vyrobíte a zjistíte, že to nechtějí? Mercedes to dělal dekády a Němci obecně byli proslulí tím, jak před uvedením nového auta na trh pečlivě zkoumali vysloveně nevýznamné aspekty, aby náhodou někoho neodrazovaly. A najednou je jim úplně šumák, že se celá podstata auta neschází s představami potenciálních kupců? Je čas se k takovým firmám otočit zády a donutit je znovu jednat v souladu s představami zákazníků, nic jiného je - obáváme se - k rozumnějšímu jednání nepřivede.


Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce - 1 - Nejpomaleji prodavana auta iSeeCars 2024 03 tab 01
Mercedes EQS mezi aktuálně nejpomaleji prodávanými auty podle iSeeCars jasně ukazuje, jak moc automobilka s tímto autem minula terč. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj: iSeeCars

Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce - 2 - Mercedes EQS 2024 facelift prvni 03Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce - 3 - Mercedes EQS 2024 facelift prvni 05Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce - 4 - Mercedes EQS 2024 facelift prvni 10Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce - 5 - Mercedes EQS 2024 facelift prvni 18Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce - 6 - Mercedes EQS 2024 facelift prvni 21Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce - 7 - Mercedes EQS 2024 facelift prvni 22
Tento Mercedes je od pohledu divný a jeho technická podstata je ještě problematičtější. Pokus napravit ho vyobrazeným faceliftem stěží zabere. Foto: Mercedes-Benz

Zdroj: iSeeCars

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše