Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly
2.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
K nekompromisnímu kroku přistoupily německé úřady. Autům s motory TDI postiženými Dieselgate s původním software zakázaly jezdit, s jedinou výjimkou.
Emisní skandál Dieselgate asi připomínat nemusíme - auta koncernu Volkswagen s motory TDI EA 189 v minulosti měla a některá stále mají instalovaný software, který umožňuje plnit emisní normy jen naoko. Ve skutečnosti řídící software motorů upřednostňoval vyšší výkon, nižší spotřebu a delší životnost za cenu vyšších emisí oxidů dusíku.
Zařízení bylo instalováno do aut po celém světě, ale zatímco v USA šlo o jasné porušení tamních pravidel, v Evropě to tak jednoznačné není. Přesto Volkswagen vyvinul softwarovou úpravu, která by měla emise EA 189 snížit. To se jí daří, avšak za cenu problémů v jiných oblastech, což také Volkswagen připouští. Přesto je svolávací akce na přehrání softwaru v Německu povinná, a to pod hrozbou odhlášení „neopravených” TDI z provozu.
Dva roky po vypuknutí kauzy se nic moc nedělo, ale nyní německý magazín Focus informuje o tom, že lidem, kteří si zatím nenechali software upravit, chodí od úřadů dopisy, které jim „zakazují provozovat vozidlo na veřejných komunikacích”. Ovšem, nikoliv stoprocentně - vyjma „cesty nutné k vyloučení ohrožení ostatních účastníků silničního provozu”, tedy cesty do servisu za účelem přehrání softwaru. Žádná jiná výjimka neexistuje.
Takovýto krok je ze strany úřadů možný, protože ona emisní softwarová klička byla Spolkovým úřadem pro motorová vozidla (KBA) klasifikovaná jako „významná technická závada”. Takto bezprostřední zákaz je podle vysvětlení okresu Euskirchen v Severním Porýní-Vestfálsku na místě kvůli veřejnému zájmu na ochraně životního prostředí.
Jenže běžně se podobně postupuje u skutečně přímo nebezpečných závad - aniž bychom chtěli zlehčovat nebezpečnost oxidů dusíku na lidské zdraví -, např. u nevyhovujících airbagů. Zrovna u nich je „po ruce” jiná kauza, a sice nebezpečných airbagů Takata. U nich je při nehodě bezprostředně a prokazatelně ohrožen život řidiče, příp. dalších členů posádky auta, a je to problém týkající se aut, která jezdí i v Německu, přesto podobný zákaz provozu nepřišel. Emisní podvody Volkswagenu jsou naopak skutečnými podvody jen v USA, přesto je provoz zakazován.
„KBA i Volkswagen se masivním tlakem snažily nahnat zákazníky do servisů k přehrání softwaru,” říká právník Ralf Stoll a dodává, že zákaz provozu může být součástí tohoto tlaku. Podle něj je takové opatření ze strany úřadů nezákonné a jménem jednoho z klientů podal proti zákazu žalobu. Jak moc bude úspěšná, ukáže čas.
Podle dostupných informací by v Německu mělo zbývat jen 10 % dotčených aut, u kterých ještě nebyl software přehrán. Kolik lidí zatím dostalo zakazující dopisy a jak to bude vypadat v následujících měsících, je zatím brzy odhadovat.
Problém může nastat také na trhu ojetých aut. Jednak, čas na nákup neupraveného TDI EA 189 v Německu a jeho dovozu do ČR už minul, moc jich nezbývá. A jednak, žijete-li v Německu a koupíte-li si neupravený vůz, můžou nastat problémy při změně registrace. Pokud do Německa vyrazíte s českým autem s nepřehraným software, je to z německého pohledu jistě problematické. Při kontrole ale zřejmě nebude mít kdo jak zjistit, zda váš vůz používá původní nebo modifikovaný software...
VW Golf 1,6 TDI prošel v roce 2012 i naším redakčním testem. V té době samozřejmě ještě nikdo netušil, že má „cinknutý“ diesel
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 3 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB