Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa

Elektrická auta jsou nám prezentována jako univerzálního řešení mobility pro každého, které je schopné ze sta procent zastat funkci automobilů se spalovacími motory. Není tomu tak a situace v Rusku to jasně připomíná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa

29.1.2021 | Petr Prokopec

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa

/

Foto: Audi

Elektrická auta jsou nám prezentována jako univerzálního řešení mobility pro každého, které je schopné ze sta procent zastat funkci automobilů se spalovacími motory. Není tomu tak a situace v Rusku to jasně připomíná.

Prodejům elektrických aut se zejména díky masivním dotacím na straně jedné a umělému zatěžování konvenčních vozů dodatečnými náklady na pořízení či provoz na straně druhé v poslední době v Evropě velmi daří. V absolutním měřítku se jich neprodává a na silnicích už vůbec nejezdí zase tolik, o zanedbatelné množství se ale rozhodně nejedná.

Jiná situace je v Rusku. To nikdy nevítalo elektrický pohon s otevřenou náručí i proto, že elektřiny tam není na rozdávání a dobíjecích stanic je v celé zemi pomalu méně než prstů na jedné ruce. Navíc elektrická auta fungují v chladném počasí pořád mizerně, mají za takových podmínek podstatně kratší dojezd a zima je Rusku vlastní asi jako Havaji teplo. Když k tomu navíc přihodíme velikost země, vysoké ceny a relativně nízkou životní úroveň většiny lidí, je pochopitelné, proč elektrická auta na východ od našich hranic ani tak nepřežívají, jakožto spíše živoří. Přesto se tam nějaká prodávají a ruský Avtostat loňské prodeje shrnul.

Za rok 2020 se tak v zemi, celém širém Rusku obývaném 145 miliony lidmi, jež si za rok koupí okolo 2 milionů aut, prodalo 687 elektrických vozů. Šest set osmdesát sedm. Nechybí tu nula nebo nejde o měsíční hodnoty, je to zkrátka necelých 700 vozů prodaných za 12 měsíců, což je na největší zemi světa opravdu komicky nízké číslo, přičemž více jak polovina byla prodána v Moskvě a Petrohradu. Znamená o podíl na trhu 0,3 promile a možná pro lepší představu - jen Škody Rapid se v Rusku prodává každý týden asi dvakrát víc.

A to není vše. Je navíc třeba dodat, že jde o statistikcy za velmi úspěšný rok, neboť v roce 2019 bylo takových aut prodáno jen 353. Hlavním důvodem je příchod Audi e-tron a Porsche Taycan na trh, které si převzalo 225 lidí, jež si je povětšinou objednali během předchozího roku. A to hned stačilo na druhé resp. čtvrté místo mezi nejprodávanějšími modely.

Už to něco naznačuje, prodeje jsou ale tak nízké, že na umístění mezi nejlepší desítkou stačilo loni prodat v Rusku 3 auta, to je skutečně mizérie. Projděte si ale loňské prodeje přehledně sami níže, už z nich je patrné, že zimní podmínky a dlouhé vzdálenosti mezi některými místy elektromobilitě prostě nepřejí. A přát ani nebudou, i kdyby se EU nebo kdokoli jiný udotovali k smrti.

10 nejprodávanějších elektromobilů v Rusku za rok 2020

1. Nissan Leaf - 144 kusů


Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 1 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 03Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 2 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 04
Foto: Nissan

2. Audi e-tron - 134 kusů

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 3 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 16Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 4 - Audi e-tron 2018 prvni oficialni sada 26
Foto: Audi

3. Tesla Model 3 - 110 kusů

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 5 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 07Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 6 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 08
Foto: Tesla

4. Porsche Taycan - 91 kusů

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 7 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 01Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 8 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 03
Foto: Porsche

5. Tesla Model X - 81 kusů

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 9 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 05Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 10 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 06
Foto: Tesla

6. Jaguar I-Pace - 72 kusů

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 11 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 01Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 12 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 02
Foto: Jaguar

7. Tesla Model S - 25 kusů

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 13 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 29Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 14 - Tesla Model S P85 P85 D poradna sada 36
Foto: Tesla

8. Hyundai Ioniq - 7 kusů

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 15 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 09Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 16 - Prodeje Rusko 02-2020 elektromobily 10
Foto: Hyundai

9. - 10. Hyundai Kona, Tesla Model Y - 5 kusů

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 17 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 04Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 18 - Porsche Taycan vs Tesla Model Y 2020 dojezd 06
Foto: Tesla

Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 19 - Hyundai Kona Electric vybuch a pozar USA 01Prodeje elektromobilů v Rusku jasně ukazují, kde jsou dál jejich slabá místa - 20 - Hyundai Kona Electric vybuch a pozar USA 07
Foto: Hyundai

Zdroj: Avtostat

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.