Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Fiat 500 je zatím propadák, Italové si ale nechali otevřená zadní vrátka
24.11.2020 | Petr Prokopec
Bylo velmi odvážné vsadit u takto malého auta jen na elektrický pohon a soudě podle dosavadního zájmu o něj je reakce trhu bez překvapení vlažná. Záložní plán ale existuje.
Pohled na letošní výsledky Fiatu musí fanouškům značky trhat srdce. Italská automobilka v Evropě prodala od začátku ledna do konce října 373 438 auto, což je oproti stejnému období loňského roku propad o 29 procent. Před Fiat se tak v prodejních statistikách dostaly i Audi, BMW či Mercedes, které sice vinou koronaviru také strádají, nicméně před příchodem pandemie byly v lepší formě. Problémy Fiatu totiž nestartují v letošním roce, nýbrž protínají celou uplynulou dekádu.
V roce 2009 Fiat stanovil svůj poslední rekord, kdy dosáhl na 2,2 milionu globálních prodejů. To byl zřejmě pro Italy signál, že mohou složit ruce do klína, jinak si následný úpadek nedovedeme vysvětlit. Automobilka totiž zcela rezignovala na stávající trendy a i v dnešní době má v nabídce pouze jedno jediné SUV. Konkurence je na tom přitom výrazně lépe, a to nemluvíme pouze o takovém Volkswagenu. Ostatně i dealeři Škody jsou aktuálně schopni vám nabídnout Kamiq, Karoq nebo Kodiaq.
Fiat se bůhvíproč pořádně nesoustředil ani na svá tradičně úspěšná mini. Punto postupně odpískal a z popularity pětistovky, kterou vrátil na světové trhy v roce 2007, žije bez velké modernizace už 13 let. Není tedy divu, že i její prodeje začaly povážlivě klesat. Fanoušci se dočkali až letos, dlouho očekávaný bonbonek jim však v ústech řádně zhořknul. Fiat totiž přišel pouze s elektrickou verzí, která se na trhu nemohla potkat s velkým úspěchem. Zájem dosavadní klientely o ni je tak téměř nulový.
Automobilka mohla s něčím podobným počítat, ovšem asi jí nedošlo, že mezi její stěžejní trhy patří také země jako Brazílie, kde elektrický pohon nebude nikoho zajímat ještě dlouho, pokud vůbec někdy. Rýsuje se tedy dokonalé fiasko? Ne nutně, Fiat si nechal otevřená jakási zadní vrátka.
Šéf automobilky Olivier Francois totiž naznačil, že novinka by se nakonec mohla dočkat i spalovacího motoru. Ačkoli něco takového Fiat zprvu zcela odmítal, podle Francoise je i nová pětistovka postavena na platformě, která umožňuje i zástavbu hybridního či benzinového nebo dokonce dieselového ústrojí, pokud to bude třeba. Francois opakuje, že Fiat s takovým aktuálně nepočítá, ovšem nemůže vyloučit, že by své rozhodnutí do budoucna nezměnil.
Jsme tedy zvědavi, jak to nakonec s novou pětistovkou dopadne. S ohledem na současné tendence nemusí sázka na elektrický pohon působit marně, v třídě nejmenšího Fiatu je ale obtížně ekonomicky ospravedlnitelný, cenu žene příliš vysoko. Přepřažení zpět na konvenční pohon by tak dávalo smysl, ať už se to příznivcům elektrické revoluce líbí, nebo ne. A to obzvláště na trzích, kde elektromobilita není a stěží v dohledné době bude bohatě subvencována.
Nový Fiat 500 by nakonec mohl dostat spalovací motory, platforma vozu to pro případ nezájmu o elektrický pohon kupodivu umožňuje. Foto: Fiat
Zdroje: Autocar
Bleskovky
- Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 - Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
14.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den včera 20:06
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem včera 19:51
- Michele Pirro s wild card v Misanu včera 16:00
- Boscoscuro válcuje Kalexy včera 10:00
Nejnovější články
- Novou Škodu Elroq poprvé nafotili při testech, zaujmout bude chtít i tak, že se bude tvářit jako spalovací auto
před 50 minutami - Nejlevnější velký kombík Evropy se vrátil do prodeje. Oproti minulosti zdražil, pořád je ale nejlevnější
před 2 hodinami - Pod cenou vyprodávané Tesly z flotily Hertzu jsou v praxi přesně takové křápy, jak byste čekali
před 3 hodinami - Už i VW kapituloval. Plány na čistě elektrickou budoucnost bourá, 50 miliard na nové továrny i baterky nepadne
před 5 hodinami - Číňané už se nebojí ničeho, bodovat chtějí i s pick-upem. Prodávat ho začínají největším soupeřům přímo pod nosem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva