Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Koronavirus je největší ranou pro svět aut v dějinách, jen dealeři v USA propustí 360 tisíc lidí
1.4.2020 | Petr Prokopec
Svět zažil války, ropné krize i snahy aktivistů odstavit auta na druhou kolej. Nic z toho ale automobilovému průmyslu neublížilo tak jako současné restrikce spojené s bojem proti koronaviru.
Většina z nás má nejspíše ještě v živé paměti ekonomickou krizi z roku 2008. Ta zasáhla v prvé řadě Ameriku a sekundárně i zbytek světa. Výsledkem byly poklesy výkonností ekonomik v řádu jednotek procent, přesto však trvalo několik let, než se z ní svět, automobilový sektor nevyjímaje, vzpamatoval. Nyní tu ovšem máme koronavirovou pandemii, která mění historii. Zatímco ještě nedávno se mluvilo o tom, že svět je na podobný výkyv připraven lépe než před dvanácti lety a velmi rychle se z něj vzpamatuje, nyní již padají názory, že jde o vůbec největší krizi, jaké kdy automobilový průmysl čelil.
Možná si ještě vzpomenete, kterak nedávno padaly odhady, jenž se týkaly propouštění na americkém kontinentu. Mluvilo se přitom o tom, že pokud ve Státech nebude během jednoho týdne prodán jediný nový vůz, přijde o práci 94 400 lidí. K takovému stavu Amerika nemá daleko, třebaže restrikce zavedené v mnohých státech dovolují dealerům nechat své prodejny aut otevřené. Zájem o nové vozy totiž v době nejistoty tak jako tak klesá k nule, i fungující dealeři hovoří až o 80-90% snížení poptávky.
Právě na americká dealerství se nyní nyní zaměříme. V loňském roce v nich mělo pracovat více než 1,1 milionu lidí, už v květnu jich ale má být o 360 tisíc méně - přibližně třetina zaměstnanců tedy má o práci přijít. To opravdu není pozitivní výhled, přičemž je navíc třeba zopakovat, že jde pouze o zaměstnance dealerství. Těžko si lze představit, že by zůstalo jen u toho - automobilky, jejich dodavatelé a další firmy stěží pojedou ve starých kolejích, pakliže dealeři na sníženou poptávku zareagují takovým snížením stavů.
Jak jsme navíc již naznačili, situace je mnohem horší než v roce 2008, alespoň dle Grega Rairdona. Ten je majitelem deseti dealerství ve Washingtonu, tedy v prvním americkém virovém epicentru, a jak uvedl, propustit již musel značné množství lidí. „Byl to asi ten nejtragičtější den v mé třicetileté kariéře. Podle mého názoru je to mnohem horší než v roce 2008. Tehdy jsem nemusel propouštět masy zaměstnanců.“
Evropa na tom pak stěží lépe, třebaže dopady ekonomických výkyvů tu kvůli odlišným zákonům upravujícím trh práce nejsou znát tak bezprostředně. Automobilová asociace ACEA totiž již uvedla, že napříč továrnami, jejich subdodavateli a prodejci je v přímém ohrožení 1,1 milionu pracovních míst. To je navíc stav, který vychází ze současných restrikcí, které zdaleka neskončily. Většina vlád však chce rozličná omezení prodlužovat o další týdny a jejich konec není v dohledu. Pokud budou trvat delší dobu, pak může o práci přijít ještě více z celkových 13,8 milionů lidí, které dnes automobilový průmysl v Evropě zaměstnává.
Většina amerických dealerství kvůli restrikcím zeje prázdnotou. Jen do května má kvůli tomu přijít o práci 360 tisíc jejich zaměstnanců a situace v Evropě nemá důvod být lepší
Zdroj: Auto News, ACEA
Bleskovky
- Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
před hodinou - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
včera - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024
Nejnovější články
- Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
před hodinou - Do Nizozemska se vrací zdravý rozum. Nová vláda zvýší rychlost na dálnicích, zruší dotace elektromobilů, omezí bezemisní zóny
před 2 hodinami - Novou Škodu Elroq poprvé nafotili při testech, zaujmout bude chtít i tak, že se bude tvářit jako spalovací auto
před 3 hodinami - Nejlevnější velký kombík Evropy se vrátil do prodeje. Oproti minulosti zdražil, pořád je ale nejlevnější
před 5 hodinami - Pod cenou vyprodávané Tesly z flotily Hertzu jsou v praxi přesně takové křápy, jak byste čekali
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.17. 12:40 - pavproch
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.17. 12:09 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 05.17. 12:00 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.16. 22:49 - GeneHawkins
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 17:27 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.16. 16:39 - Amatér
- Rychlodotazy 05.16. 12:24 - pavproch
- Politický koutek 05.16. 10:55 - Stepan