Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Honda se proti svým dealerům i zákazníkům obrací na dalším trhu. Jedněm ořeže marže, druhým sebere servis
31.3.2024 | Petr Prokopec
Kroky japonské automobilky z posledních let nedávají smysl nikomu krom firmy samotné. Honda si z větví, na kterých sedí, postupně podřezává jednu za druhou, teď už vzala pilku do ruky i v klíčových USA.
Před zhruba 15 lety jeden můj dobrý kamarád pracoval pro jednoho z dealerů Hondy. Šlo o zástupce šéfa společnosti, tedy vysoce postaveného manažera. Japonská automobilka u nás tehdy prodávala zhruba tři tisíce aut ročně, což byl v porovnání třeba s loňskými výsledky (pouhých 812 kusů) dobrý výsledek. Přesto si mi kamarád prakticky při každé návštěvě vyléval srdce, neboť Honda v té době produkovala auta tak kvalitní, že jejich majitelé se v dealerství ukázali jen při koupi, pravidelných servisech a následně po pár letech při prodeji.
Doby, kdy automobilka měla zástupy věrných fanoušků v každé zemi, ve které působila, jsou ovšem minulostí. Momentálně se i mnozí příznivci na Hondu koukají skrze prsty, neboť Japonci začali ještě víc než většina konkurentů zájmy zákazníků upozaďovat. Dieselové motory tedy u nich již nekoupíte, místo toho nabídku tvoří pouze benzinová, hybridní a elektrická auta. Jejich ceny pak vylétly do stratosféry, i takový malý Jazz dnes začíná na 620 tisících korunách, to je absurdní.
Zájem tedy začal klesat, čemuž Honda začala na některých trzích ještě nasazovat korunu. Značka totiž rozhodla, že v přípravách na elektrickou budoucnost začne preferovat fixní ceny. To zákazníky odradilo ještě víc a firemní pokladně jistě neprospěly ani nápady typu elektrické Hondy e - to byl malý elektrický hatchback za šílenou cenu, který byl očividným propadákem již na papíře. Automobilka by se měla chytnout za nos a vyrazit jiným směrem, ona ale míří dál tím stejným, chová se agresivně ke všem kritikům a hojí se dál na úkor svých dealerů i zákazníků.
Nedávno automobilky oznámila svým kanadským prodejcům, že zredukuje jejich provize, neboť každý se zkrátka musí podílet na elektrické budoucnosti. K témuž nyní dochází také ve Spojených státech. Na první pohled nejde o nic velkého, rozdíl mezi velkoobchodní cenou, již platí prodejci, a tou maloobchodní, kterou platí zákazníci, se zmenšil o 0,5 procentního bodu. Když si však ale, že zisková marže značky se ve Státech pohybuje okolo 5 procent, pak tu máme pokles příjmů o rovnou desetinu, bavíme se tedy o 10procentním propadu. To už zní hůř než 0,5 procentního bodu.
Bolehlav prodejců je tedy pochopitelný, přičemž moc času na přizpůsobení se nové realitě nedostali - nová pravidla začnou platit již 1. května. Nejde nicméně o jediné opatření, které zjevně povede k dalšímu odlivu klientely. Honda se totiž dále rozhodla, že od příchodu modelového roku 2025 dojde na změny v servisním balíčku, který zákazníci dostávají ke každému vozu. Ten zahrnuje výměny oleje a pneumatik, stejně jako zevrubnou inspekci. Dosud majitelé mohli počítat se dvěma roky a nájezdem 39 tisíc kilometrů, nově dostanou jen polovinu.
„Honda má silný plán týkající se elektrifikované budoucnosti a již přišla se strategickými investicemi, které nám umožní nadále plnit potřeby našich zákazníků a vytvářet udržitelnou a výdělečnou budoucnost, ať se to již týká Hondy či našich dealerů,“ uvedla mluvčí americké divize Jessica Fini. Její slova připomínají chování některých politiků - dělají A, říkají B a doufají, že si toho nikdo nevšimne. U Hondy si lidé dávno všimli. A budou si všímat dál.
Elektrická Honda e je mrtvá, místo ní značka vkládá velké naděje do modelu eNY1. Toho se u nás loni prodal jeden exemplář, registrace za první letošní dva měsíce jsou pak nulové. Není tak divu, že značka škrtá, kde může. Foto: Honda
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Legendární závodní Peugeot předvedl jekot svého motoru V10, vaše uši se budou tetelit blahem
včera - Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
12.5.2024 - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Dorna řeší vzniklé zmatky v Indii a v Kazachstánu včera 16:41
- Smrtelná havárie v Hengelu včera 15:22
- Zanáška míří do Hořic s respektem i odhodláním včera 10:00
- Dvě druhá místa v Hengelu pro Petra Najmana 13.5.2024
- Vítězný double pro Nicholase Spinelliho 13.5.2024
Nejčtenější články
- VW jde po Škodě kvůli tomu, že ve snaze konkurovat Němcům zachází moc daleko. „Volají mi každý den!” říká šéf
15.4.2024 - Balení klíče k novému Koenigseggu za 71 milionů Kč připomíná klenot, vypadá jako Fabergého vejce
15.4.2024 - Čínská Škoda Karoq přímo od VW se ukázala v novém. Působí jednodušeji, ale stojí jen 288 tisíc Kč
15.4.2024 - Nové motory F1 pro rok 2026 jsou nesmysl, říká jejich geniální konstruktér. Piloti pojedou naplno v Monaku, na půl plynu v Monze
15.4.2024 - K mání je jeden z největších propadáků dějin aut, jeho výrobce zkrachoval po výrobě pouhých 14 vozů
15.4.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.15. 05:28 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 05.14. 17:30 - pavproch
- Škoda Auto obecně 05.14. 16:05 - řidičBOB
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.14. 12:27 - Truck Daškam
- BMW Divize 05.14. 10:50 - M.Z.
- Video a Nordschleife, the best of 05.14. 10:48 - M.Z.
- Onboard videa 05.13. 23:31 - Truck Daškam
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.13. 15:58 - řidičBOB