Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 | Petr Miler
Že prodeje elektromobilů začaly drhnout, už není jen dojem, teď je to statistický fakt. Divoké meziroční nárůsty padly prakticky na nulu. A pokud se jimi někdo dál chlubí, pak leda za cenu odpravení prodejů skoro všeho ostatního, a tedy i celkových prodejních čísel.
To, o čem se dlouho hovořilo, a co v Evropě optikou prvního letošního kvartálu můžeme vysledovat jen částečně na výsledcích konkrétních značek, je v USA hotová věc. Agentura AP shrnula tamní prodejní výsledky za první letošní čtvrtletí a konstatuje jasný fakt - i když trh s auty jako takovými v USA dál roste o zdravých 5 procent, meziroční nárůst prodejů elektromobilů se z loňských 47 % propadl na pouhá 2,7 procenta. A to logicky znamená dokonce ztrátu části tržního podílu.
Být to tak, že elektromobily díky mnohaletému překotnému růstu prodejů dosáhly vysokého podílu na trhu, po kterém přišla jistá stagnace, je to také zdravé, tak se ale situace nemá. Pouhých 268 000 prodaných elektromobilů z 3,8 milionu vozů prodaných celkem za první čtvrtletí roku 2024 znamená pokles loni beztak nízkého tržního podílu 7,6 % na pouze 7,1 %. A to je třeba dodat, že takový obrázek celých USA uměle vytváří zejména Kalifornie, která k elektrickým autům přistupuje podobně jako EU. Prodává se tam víc jak třetina všech elektromobilů ve Státech - bez této anomálie by jejich tržní podíl vypadal ještě docela jinak.
„Téměř všichni první osvojitelé a lidé, kteří se zajímají o dopad spalovacích motorů na planetu, si elektromobily koupili. A nyní se musí automobilky potýkat se skeptičtějšími mainstreamovými kupci,” říká k věci Ivan Drury, šéf statistik magazínu Edmunds. „To je místo, kde přicházejí ke slovu všechny ty protivětry, které jsme mohli vidět v průzkumech. Tedy skutečné obavy o nabíjecí infrastrukturu, životnost baterie nebo náklady na pojištění,” dodává.
Drury dále řekl, že vzhledem k vysokým úrokovým sazbám nyní Američané preferují menší a levnější vozy, velká a drahá SUV či pick-up na trhu ztrácí. „'Malé' prodává, ať už jde o velikost auta nebo jeho prodejní cenu,” uvádí jasně Drury a přidává příklad: Chevrolet prodal v prvním letošním čtvrtletí v USA celých 37 588 malých Traxů, což není žádná novinka ani nic podobného. Přesto odbyt tohoto modelu, který s cenou začíná kolem 21 500 USD (asi 500 tisíc Kč) zaznamenal pětinásobné meziroční zvýšení a předčil mj. celou značku Cadillac z líhně stejného koncernu (GM).
Pozoruhodné je, že s elektromobily někteří přece jen bodují, ale za jakou cenu? Vysoký růst jejich prodejů hlásí zejména Kia (+88 %) a právě GM v případě Cadillacu Lyriq (+499 %) nebo Hummeru EV (83 300 % - sic, ale z 2 loni prodaných aut se stoupá snadno), jenže jen výměnou za to, že značkám klesly prodeje téměř všech ostatních modelů a ve výsledku u celkový odbyt. Většina automobilek přitom hlásí silný meziroční nárůst, jen General Motors, Kia, Stellantis a Tesla hlásí poklesy.
Také tím se naplňují naše očekávání - s elektromobily je možné prodejně růst, proč by ne, pokud je ale začnete nabízet na úkor spalovacích vozů, celkový odbyt pošlete dolů, neboť jakožto dražší a méně praktická řešení mají logicky menší zásah. Pokud si tedy takto třeba Kia představuje překonání prodejů spalovacích vozů ze strany elektromobilů, asi to není nic, k čemu by měla vzhlížet - celkový pokles bude pořád celkový pokles, struktura prodejů je druhotná.
Dodejme, že ze všeho nejvíc těží Toyota, která se na elektromobily prakticky vykašlala a raději zaplatí pokuty za neplnění emisních cílů, než aby nabízela nechtěné zboží. Ta oznámila za první čtvrtletí ohromný meziroční nárůst prodejů o 20 %, na čemž se podílely hlavně její hybridy - ani po těch sice skoro nikdo netouží, také je ale málokdo odmítá. Něco takového elektromobily o svých prodejních vyhlídkách prohlásit nemohou.
Růst prodejů elektromobilů v USA ze zastavil a tyto vozy letos dokonce ztrácí svůj tržní podíl. Cadillac Lyriq je jednou z výjimek, ale jen za cenu snížení prodejů prakticky všech Cadillaců i aut koncernu GM. Foto: Cadillac
Zdroj: AP
Bleskovky
- Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024 - Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Cremoně skončily testy WomenWCR včera 22:44
- Musíme počkat na Ducati a... MM93 včera 15:00
- Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola? včera 08:00
- Test šampionátu WomenWCR - 1. den 16.5.2024
- Mugello-MotoGP-Test: Alex Rins s nejlepším časem 16.5.2024
Nejnovější články
- Nechcete sedan s motorem Ferrari? Jediný prodejce jich nabízí hned pět, všech pět v zemi
včera - Číňanům už Čína není dost dobrá, první tamní automobilka si nově vystačí jen s působením v Evropě
včera - Nejprodávanější Jaguar končí bez nástupce, i ten padl za oběť posedlosti značky elektromobily
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
včera - Do Nizozemska se vrací zdravý rozum. Nová vláda zvýší rychlost na dálnicích, zruší dotace elektromobilů, omezí bezemisní zóny
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva