Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další výrobce elektromobilů je stále blíže krachu. Lucid na každém prodaném voze prodělává skoro 10 milionů
16.11.2023 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, že jeho auta s cenou začínají na 1,75 milionu Kč, jde o stratosférické ztráty. Desítky prodělaných miliard tak musí do firmy nalévat investoři a v takovou chvíli bývá jen otázkou času, než jim dojde trpělivost.
Pokud jako nová firma vstupujete na trh se spoustou zavedených hráčů, nemůžete očekávat, že po prvním roce podnikání budete mít na nové Ferrari, rezidenci se šesti ložnicemi a soukromý tryskáč. Smířit se musíte s roky ztrát a dřiny s nejasnými výsledky. Většina takových snah nutně skončí neúspěchem, pár úspěšných se ale vždy najde.
Americkou automobilku Lucid Motors je třeba považovat za relativně úspěšnou, neboť - když už nic jiného - dokázala na trh dostat konkurenceschopné elektrické auto. Jenže za jakou cenu? Že to nebude zadarmo, bylo jasné, firma se ale i po vyplacení rekordních odměn svému šéfovi a zakladateli zdá být stále hlavně tunelem na investory, kteří i po 16 letech od založení firmy jen sčítají ztráty. Akcie firmy ztratily od dob svých nejlepších chvil na burze přes 90 procent své hodnoty a hospodaření firmy je stále pochybnější. Letos totiž vyrobila jen 4 487 aut, dodáno jich však bylo ještě zásadně méně - pouze 2 810 vozů.
Nyní tu máme výsledky za třetí kvartál, které ukazují, že Lucid je více než čemukoli jinému stále blíže krachu. Za „Q3” bylo vyrobeno už jen 1 550 aut, což je o 32 procent méně než za stejnou dobu v loňském roce a vůbec nejhorší výsledek od začátku produkce. S letošním prvním kvartálem je totiž spojeno 2 314 vyrobených vozů, s druhým pak 2 173. Automobilka tak ve finále nezvládne splnit ani už dříve snížený výrobní plán, jenž letos počítal s 10 až 14 tisíci kusy.
Výrobní data jsou ale jen část reality, ta druhá je spojena s prodeji. Odbyt je totiž ještě nižší, své vozy si v poslední čtvrtletí převzalo jen 1 456 zákazníků. Obrat firmy se tak mezi červencem a zářím snížil jen na 137,8 milionu dolarů (cca 3,11 mld. Kč), což vyústilo ve ztrátu 630,9 mil. USD (14,24 mld. Kč). Za nízký počet registrací ale značka nakonec může být ráda, neboť prodělává stále víc. Na každém prodaném autě nyní tratí 433 tisíc dolarů (asi 9,77 mil. Kč), což je opravdu brutální výsledek při pohledu na cenu, jenž startuje na 77 400 USD (1,75 mil. Kč).
Lucid tak jen za letošní rok prodělal 2,17 miliardy dolarů (cca 49 mld. Kč), což je opravdu síla. Rawlinson je ale nadále plný optimismu a dodává, že automobilka splnila hlavní cíle, které si vytyčila - tedy uvést do prodeje model Air v základní verzi Pure i ve vrcholném provedení Sapphire. Tento týden pak na autosalonu v Los Angeles odhalí SUV Gravity, jenž se má začít vyrábět až v závěru příštího roku. Otázkou ale nyní je, zda Lucid v tu chvíli vůbec bude existovat - bez dalšího doplňování pracovního kapitálu investory firma nemůže přežít.
Lze už jen dodat, že Lucid má aktuálně k dispozici 5,5 miliardy dolarů (124,15 mld. Kč), krach tedy firmě bezprostředně nehrozí. Pokud ale bude dál pálit skoro 50 miliard korun každé tři kvartály, sami si spočítáte, jak dlouho jí tyto peníze ještě vydrží...
Sedan Air měl zašlapat do země Teslu Model S. Jakkoli ale ta se začala vyrábět již v roce 2012, v rámci prodejů modernější konkurenci stále drtí. Foto: Lucid Motors
Zdroj: Lucid Motors
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 2 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.18. 21:06 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.18. 20:50 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 16:16 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 05.18. 15:12 - mattonecz
- Odjezd z křižovatky po padnutí červené 05.18. 13:19 - PepaSFI
- Lampárna (stěžovatelna) 05.18. 13:02 - Stepan
- Naprosté auto tele, žádá profíky o důležitou radu 05.18. 00:14 - mattonecz
- Škoda Auto obecně 05.17. 19:09 - řidičBOB