Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Škoda slaví hned dvě velká výročí svého působení v motorsportu, to blyštivější skončilo dost neslavně
30.1.2024 | Petr Prokopec
Je hezké, že se škodovka i v nejvyšších metách motorsportu pokusila prosadit, v podstatě tam ale zjistila jen to, že lépe je jí těsně pod vrcholem. Právě na úspěchy z těchto sfér bude vzpomínat raději.
Za sebou máme další ročník slavné Rally Monte Carlo. Ten vždy značí začátek nové sezóny světového mistrovství WRC, přičemž zlaté vavříny letos připadly Thierry Neuvillovi a Martijnu Wydaegheovi z týmu Hyundai. V rámci kategorie WRC-2 by pak druhým místem mohl zaujmout Pepe Lopéz, neboť stříbrného věnce dosáhl za volantem Škody Fabia RS Rally2. Ta je zatím vůbec posledním mladoboleslavským želízkem na poli rallyových soutěží. Samotné umístění, které nelze hodnotit ani jako dokonale skvělé, ani jako špatné, je pak docela vhodným dárkem ke dvěma jubileím v historii působení značky v těchto sférách.
V roce 1994 totiž Škoda slavnou rallye ovládla, a to s modelem Favorit. Posádka Pavel Sibera a Petr Gross přitom závod vyhrála již počtvrté za sebou. Šlo ale pochopitelně o vítězství v kategorii aut do 1,3litrového objemu motoru, nikoli o výhru v celkovém pořadí. Jakkoli byl totiž mladoboleslavský hatchback schopným vozem, což před třiceti lety stvrdili druhým místem Vladimír Berger a Pavel Štanc, stále šlo o předokolku, která za celkovým vítězem (Ford Escort RS Cosworth) výrazně zaostávala.
V roce 1999, tedy před pětadvaceti lety, se proto Škoda rozhodla zamířit do vyšších sfér. Představena tehdy byla Octavia WRC, jenž párovala přeplňovaný dvoulitr se šestistupňovou sekvencí, pohonem všech kol a hmotností 1 230 kg. Tento vůz si ale na kolbištích úplně skvěle nevedl, ať již v kokpitu seděl kdokoli. Ve finále tak jeho nejlepším umístěním byla třetí příčka, o kterou se během Safari Rally v roce 2001 zasadil Armin Schwarz. Ten v dané sezóně jednou dojel i čtvrtý.
Škodu napadlo, že je možná Octavia moc velká, a tak ji v půlce roku 2003 vyměnila za menší a mrštnější Fabii WRC, kvůli níž vznikla dnes ceněná Fabia RS TDI. Bylo z toho ale nakonec jen ještě větší fiasko, neboť maximem továrního týmu bylo šesté místo, jehož v roce 2005 na Korsice dosáhli Alexandre Bengué a Caroline Escudero. Privátní stáje si pak sice v následujících dvou sezónách vedly o trochu lépe, ovšem ani v jejich případě neteklo šampaňské plným proudem. Automobilka se proto rozhodla, že rallyový ekvivalent Formule 1 opustí.
Do hry vstoupil šampionát WRC-2, o kterém lze smýšlet jako o Formuli 2. Fabia S2000 poprvé představená v roce 2009 se přitom až tak moc nelišila od svého deset let starého příbuzného, také v jejím případě došlo na využití dvoulitru, šestistupňové sekvence a pohonu všech kol. Motor byl nicméně atmosférický a hmotnost činila 1 200 kg. Juho Hänninen v ní přitom v Monte Carlu vedl, než havaroval. Ovšem ještě během sezóny 2009 si vůz připsal první cenná vítězství.
O šest let později bylo provedení S2000 nahrazeno Škodou Fabia R5, která kategorii WRC-2 doslova dominovala - mladoboleslavští získali tituly v letech 2015 až 2019. Následně ovšem tovární tým skončil, přičemž automobilka začala podporovat už jen soukromé stáje. Loni pak předala již pětistý exemplář rallyové Fabie, a to pod označením RS Rally2. Ten ale již nepohání dvoulitr, nýbrž jedna-šestka, zatímco převodovka není šestistupňový, nýbrž pětistupňová.
Když Škoda na rallyová kolbiště vyrazila s Octavií WRC, byla to velká sláva. S autem ale ničeho velkého nedosáhla. Foto: Škoda Auto
Výměna za Fabii WRC pak přinesla ještě horší výsledky. Foto: Škoda Auto
Dnes tak automobilka raději pokračuje ve šlépějích někdejšího závodního Favoritu s auty jako Fabia RS Rally2. Značka loni předala již pětistý exemplář tohoto úspěšného soutěžního stroje. Foto: Škoda Auto
Zdroj: Škoda Auto, Car Throttle
Bleskovky
Nejčtenější články
- „Run na Fisker” nemilosrdně pokračuje. Desítky tisíc lidí zrušily rezervace, tisíce objednávky, firma jim dluží stamiliony
1.4.2024 - Poslední „lidové” auto s pořádným motorem V8 nikam nezmizí, zájem o něj trvá a výrobce to ví
1.4.2024 - Elektrická síť se v Nizozemsku přetěžuje tak moc, že lidé dostávají kvůli dobíjení elektromobilů od operátorů výhružné dopisy
1.4.2024 - Největší evropský Volkswagen dostal facelift, zvenčí ho od dosavadní verze rozeznají jen opravdoví experti
1.4.2024 - Nejdrsnější verze ruských terénních legend se vrátily do prodeje, pořád jsou levnější než cokoli srovnatelného
1.4.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva