Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Francie truchlí, zemřel autor skoro všech hezkých Peugeotů posledních dekád
5.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Neskutečných 47 let pracoval pro jednu jedinou automobilku Gérard Welter. Za tu dobu se podepsal pod design řady výjimečných Peugeotů, od 205 až po RCZ.
Jeden z nejúspěšnějších francouzských automobilových designérů všech dob je po smrti. Minulý týden ve věku 75 let zemřel Gérard Welter, který po neskutečných 47 let obohacoval svými nápady produkci Peugeotu i svět závodních aut. A na závěr své aktivní kariéry v letech 1998-2007 vedl i celé designové oddělení automobilky.
Příběh jeho života je příběhem oddanosti jediné značce. Pro francouzskou firmu začal pracovat již ve svých 17 letech v roce 1960. A do roku 2007, kdy se odebral do důchodu, své působiště nezměnil, třebaže když jedné „bokovce” nemohl odolat. Byl totiž nejen nadaným designérem, ale i schopným konstruktérem a právě jeho porozumění vzhledu i technice vedlo k často brilantnímu skloubení těchto dvou jinak dost odlišných disciplín.
Pro značku se lvem ve znaku stvořil designy spousty dodnes ceněných aut. Podepsal se mimo jiné pod modely 304, 604, 205, 305, 405 nebo 406. Jeho posledním zářezem by model RCZ s povedenou dvojitě vyboulenou střechou, možná vůbec to nejhezčí, co Peugeot v poslední dekádě poslal do výroby.
Své kvality ale prokázal už podstatně dříve. Nesmazatelnou stopu do historie automobilismu otisk stvořením už zmíněného Peugeotu 205. Na scéně se kompaktní hatchback, nejikoničtější Welterovo dílo objevilo v roce 1983. Během 14 let výroby pak v 7 zemích světa vzniklo 5,3 milionu exemplářů. Úspěch dal vzniknout silnější verzi 205 GTi, která se proslavila hravostí a konkurenceschopností pro VW Golf GTi.
Kromě konvenčních projektů se zaměřoval na speciality. S kolegou Michelem Meunierem vytvořili sportovní závodní vůz WM-Peugeot. Měli v plánu zaujmout a jako výbornou reklamu si vymysleli překonání rychlosti 400 km/h. Za podpory řady dobrovolníků, mechaniků na částečný úvazek a drobné pomoci zaměstnavatele v Peugeotu se pokus vydařil. Vůz dosahoval maximální rychlosti 405 km/h v sekci Les Hunaudières okruhu Le Sarthe a od roku 1988 zůstává nepřekonaným rychlostním rekordem zaznamenaným v Le Mans.
Svůj pohled na ideální způsob stavby rychlých vozů dokázal Gérard přenést i na závodní tratě mimo asfaltové okruhy. Stojí totiž za návrhem nejúspěšnějšího auta rallyové skupiny B - Peugeotu 205 T16. Malý hatchback tvářící se svým vzhledem jako sériová 205, měl motor uprostřed a pohon všech kol. Nízká hmotnost (okolo 900 kg) a různé výkonové verze (maximálně 530 koní) byly těmi správnými ingrediencemi, které na lopatky položily i ikonické Audi Quattro. Peugeot 205 T16 ve své době neměl konkurenci a vyhrával nejen skupinu B, ale navíc Rallye Paříž-Dakar a Pikes Peak. Tam nakonec uspěl i Ari Vatanen s Peugeotem 405 T16, dalším skvělým Welterovým dílem
Život tohoto muže byl protkán výjimečnými stroji a snad jen kniha by stačila na důkladné připomenutí všech. Tímto stručným ohlédnutím jsme Gérardu Welterovi chtěli věnovat alespoň krátkou vzpomínku a ve stručnosti připomenout dílo trochu opomíjeného muže. Bez jeho průkopnických myšlenek by Peugeot stěží kdy dosáhl svých největších komerčních i sportovních úspěchů posledních dekád.
Gérard Welter na vrcholu své kariéry u Peugeotu
Peugeot 205 vyšel z hlavy zesnulého Gérarda Weltera, kromě dalších modelů. Uměl vymýšlet i rychlá auta, která smetla ze stupně vítězů všechny protivníky. Placatý WM drží v Le Mans rychlostní rekord
Zdroj: Motoring
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
před hodinou - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin zajel nový rekord včera 17:03
- V Moto3 nejrychlejším Alonso, v Moto2 Garcia - 14. Salač včera 15:41
- Ve Francii začal nejrychleji Martin před Acostou včera 12:05
- Známe první letošní vítěze NW200 včera 11:02
- Test Cardo Packtalk Edge: interkom se skvělým zvukem včera 08:00
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
před hodinou - VF 3 je první auto vietnamského nudlového miliardáře, které dává aspoň nějaký smysl: Je levné
před 2 hodinami - Mercedes kapituloval, novému vrcholnému AMG vrátí osmiválec místo absurdního čtyřválcového hybridu
před 4 hodinami - Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
včera - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva