Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Audi chystalo silniční supersport s TDI odvozený od speciálu z Le Mans, skoro hotový projekt nakonec zařízlo
14.4.2024 | Petr Prokopec
Úspěch dieselů v motorsportu ovlivnil Němce natolik, že z modelu R18 chtěli postavit krále Autobahnů. Byli daleko, projekt ale po čtyřletém vývoji nakonec zamířil k ledu.
Audi je dnes až posedlé elektromobilitou a na přání zákazníků ostentativně kašle. Pokud bychom se ale vrátili jen o dekádu zpátky, našli bychom v centru jeho pozornosti naftu. Za změnou preferencí nestojí ani v nejmenším přirozený vývoj, nýbrž kauza Dieselgate, při které byl koncern Volkswagen nachytán se spuštěnými kalhotami. Ve snaze očistit se pak Němci najednou začali k dieselům chovat nemalou averzi a na piedestal postavili právě bateriový pohon. Zalíbit se tím ale chtěli kdekomu, jen ne zákazníkům.
Je pochopitelně otázkou, zda plány Audi tentokrát dojdou naplnění, popř. nás čeká další názorový veletoč. Budoucnost je ale v tuto chvíli nejasná, pročež obrátíme vaši pozornost k minulosti. Konkrétně pak ke slavnému vytrvalostnímu závodu 24 hodin Le Mans, jenž značka se čtyřmi kruhy ve znaku opanovala hned třináctkrát. Po Porsche s 19 vavříny tak jde o druhého nejúspěšnějšího výrobce, přičemž lví podíl na tom má právě diesel. Motory TDI totiž poháněly speciály R10, R15 i R18.
Audi bylo úspěchem na závodní dráze natolik potěšeno, že začalo uvažovat o druhém silničním supersportu. Němci na něm dokonce pod interním názvem Skorpion v letech 2010 až 2013 pracovali. Ve své podstatě mělo jít o civilní variantu posledního zmíněného závoďáku R18, jež by se v nabídce značky postavila nad R8, která svého času měla být též dieselová. Druhá generace tohoto supersportu přitom byla vyvíjena současně, na rozdíl od škorpióna však zelenou dostala. Do prodeje pak zamířila v roce 2015.
Projekt Skorpion byl nicméně svého času brán taktéž velmi vážně, ostatně před dekádou se o něm mluvilo jako o hotové věci. Němci během vývoje zkoušeli ledacos, tedy pohon zadních i všech čtyř kol, stejně jako na přetřes přišlo nejen dieselové, ale rovněž benzinové či hybridní ústrojí. Silniční verze měla využít karbonový monokok závodního speciálu, který by se následně dočkal hliníkové skořepiny. Vzniknout pak měl jen velmi omezený počet 333 kusů.
Proč nakonec na výrobu nedošlo, není známo. Nedivili bychom se nicméně, kdyby skutečně nakonec do hry promluvil onen skandál. Auto měla nakonec pohánět dieselová jednotka, a to překopaný 3,7litrový šestiválec TDI, jaký používal speciál R18. Nicméně součástí ústrojí by byl rovněž elektromotor, který by celkový výkon zvedl nad 700 koní. Na starosti by pak měl přední kola, zatímco ta zadní by byla roztáčena spalovací jednotkou.
Je vlastně škoda, že projekt skončil u ledu, dnes bychom tu totiž měli nadmíru zajímavý sběratelský klenot. Je absurdní, že místo Skorpiona nakonec dostala zelenou elektrická verze R8, kterou si nekoupilo ani 100 lidí a dnes patří mezi největší fiaska značky. Audi ale zřejmě má pocit, že tentokrát mu již kvete bateriová pšenka, a proto hodlá s elektrickým supersportem přijít nanovo. Tedy pokud v mezičase náhle politici nezjistí to, co ví již všichni - že tudy cesta nevede.
{{0000543980?preview|Audi Skorpion 2013 oficialni 04} }
Projekt Skorpion Audi dotáhlo opravdu daleko, silniční supersport s motorem TDI ale nakonec zařízlo. Foto: Audi
R18 TDI zabodovalo hned v roce 2011, kdy bylo poprvé nasazeno. Předtím Němci bodovali s prototypy R10 a R15, jejich snaze dostat závodní diesel na silnici se tak nelze divit. Foto: Audi
Zdroje: Audi, Motor1
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 8 hodinami - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
včera - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- V pátek začíná na Sachsenringu šampionát IDM včera 10:34
- Filip Salač si ze Španělska veze 5 bodů včera 10:15
- König testoval 3 dny v Mostě včera 10:00
- KTM 450 Rally Replica 2025: do písku i kamení včera 08:00
- Testy v Jerezu; Dixon a Alonso 30.4.2024
Nejnovější články
- Dekádu staré elektromobily zažívají předčasnou smrt v chudobě, majitelka se zbavila Tesly původně za miliony jen za 58 tisíc
před 2 hodinami - Číňané pro své komunistické pohlaváry zkopírovali Bentley a Rolls-Royce do jednoho auta, chtějí ho prodávat i ve světě
před 4 hodinami - VW si dal stranou 23 miliard, aby mohl přistoupit k bleskovému propouštění, o práci má přijít okolo 20 tisíc lidí
před 5 hodinami - Aston Martin dál odmítá elektromobily i hybridy, místo toho odhalil nové dvanáctiválcové biturbo s 835 koňmi
před 7 hodinami - Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva